INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Stanisław Józef Rejchan (Reychan)      Stanisław Rejchan, portret opublikowany na stronie Lwowskiej Galerii Sztuki.

Stanisław Józef Rejchan (Reychan)  

 
 
1858-09-17 - 1919-06-18
Biogram został opublikowany w latach 1988-1989 r. w XXXI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Rejchan (Reychan) Stanisław Józef (1858–1919), rysownik, malarz i pedagog. Ur. 17 IX we Lwowie, był synem Alojzego (zob.) i Kornelii z domu Wandruszka.

W swym mieście rodzinnym R. zdał maturę i rozpoczął studia na Politechnice, ale już w l. 1877/8 i 1878/9 zapisany był do Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gdzie był uczniem Ch. Griepenkerla. Akademię opuścił w trakcie r. 1879/80 (wg jego Curriculum vitae w r. 1882), przenosząc się do Paryża. Tu uczył się dalej, pod kierunkiem L. Bonnata i J. P. Laurensa, ale się wkrótce usamodzielnił. Szybko stał się modnym portrecistą wyższych sfer, wykonując konwencjonalne, najchętniej pastelowe, wizerunki upiększonych dam. Głównym zatrudnieniem R-a byłu jednak dostarczanie reportażowych rysunków do bardzo wielu ilustrowanych czasopism francuskich i in. (m. in. „Le Monde illustré”, „Revue illustrée”, „l’Illustration”, „Graphic”, „Illustrated London News”, „Fliegende Blätter”), także krajowych jak „Tygodnik Ilustrowany”, i „Biesiada Literacka”. Również w wielu książkach odnaleźć można jego rysunki, np. „Sapho” A. Daudeta (1885), „M. de Camors” O. Feuilleta (1885), „Contes de la forêt” A. Theurieta (1888), a także dzieła A. Musseta, H. Balzaca, G. E. Lessinga i J. F. Marmontela. R. «elegancki mężczyzna o manierach bardzo wykwintnych» i «adorator płci pięknej» wyspecjalizował się w rysunkowych scenach z życia towarzyskiej śmietanki, uchodząc za «znakomitego odtwórcę Highlife’u, elegancji, mody, oficjalnych przyjęć, wyścigów, premier itd. … Opłacany na wagę złota, na kartach pism upamiętniał chwilę bieżącą z maestrią i wytwornością dużej miary, artysty» (H. Piątkowski). Rysował z wielką wprawą, szybko i dużo, co pozwalało mu prowadzić życie na wysokiej stopie. Jego rysunki, poza reprodukcjami drzeworytniczymi i cynkograficznymi, bywały też trawione w akwaforcie przez wielu grafików we Francji. Z Paryża wyjeżdżał R. wielokrotnie, m. in. rok spędził we Florencji, «włóczył się po Niemczech, Rosji, Szwajcarii, Anglii i Włoszech». Wystawiał swe prace kilkakrotnie na salonach paryskich (m. in. 1890, 1897), a także w kraju: przede wszystkim w Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych (TPSP) we Lwowie od r. 1883, w TPSP w Krakowie (1881, 1883, 1887, 1890, 1891, 1892, 1894, 1902, 1903), w Warszawie w Salonie Aleksandra Krywulta (1884, 1885, 1902), w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP, w l. 1889, 1896, 1904, 1907, 1909, 1913–14), w Salonie Richlinga (1914). W r. 1889 w Paryżu i w r. 1894 we Lwowie wyróżniono go medalami. Przyjaźnił się w Paryżu z Teodorem Axentowiczem, Józefem Chełmońskim (którego żonę portretował), Tadeuszem Natansonem i Janem Stanisławskim.

Z biegiem lat reprodukcja mechaniczna i fotografia w zdecydowany sposób zmniejszyły zapotrzebowanie na rysunki do czasopism. Ten zakres twórczości R. zakończył, a w r. 1896 (1897?) na stałe powrócił do Lwowa. Tutaj włączył się do wszelkich przejawów życia artystycznego. W Szkole Przemysłowej objął katedrę rysunku i sztuki dekoracyjnej, od r. 1899 był prezesem Związku Artystów Polskich we Lwowie, w TPSP pełnił funkcje wiceprezesa, a od r. 1903, kiedy Jan Bołoz Antoniewicz zrzekł się prezesury – kierował Towarzystwem. Brał udział we wszystkich wystawach TPSP (w samym r. 1907 pokazał tu 43 obrazy). Wystawiał wówczas: Peryklesa i Aspazję, Kobietę z Maroka, Paryżankę, Flirt, a także przeróżne główki kobiece i kwiaty. Projektował i układał «żywe portrety». W r. 1900 wciągnięty został do dekoracji Teatru Miejskiego; kierował wystrojem widowni, sam namalował fryz nad proscenium Apoteoza sławy polskiej, wg jego kartonu wykonano plafon. W r. 1911 brał udział w dekoracji sali teatralnej w Łańcucie i ilustrował program spektaklu. Brał udział w r. 1916 w Wystawie Legiony Polskie. Zmarł w Krakowie 18 VI 1919.

Od r. 1894 (ślub 17 XI w Wiedniu) był R. żonaty z Ireną Walerią von Metzger (zm. 1903), z którą miał syna Stanisława (ur. 8 X 1897 w Wiedniu), artystę ceramika, mieszkającego od r. 1946 w Anglii, autora wspomnień rodzinnych. Dn. 9 VIII 1904 ożenił się R. we Lwowie z Wandą Moniką Opolską (zm. 1908), córką Wiktora, lekarza, wiceprezesa Krajowej Rady Zdrowia i Wilhelminy z Żechów.

 

Grajewski, Bibliografia ilustracji; Pol. Bibliogr. Sztuki, I cz. 1, 2, II; Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Thieme-Becker, Lexikon d. Künstler (Batowski); Katalog I Wielkiej Wystawy Sztuki polskiej, Kr. 1887; Wiercińska, Katalog prac TZSP; Zarewicz S., Katalog wystawy starych mistrzów lwowskich, Lw. 1925; Orłowicz M., Ilustrowany przewodnik po Lwowie, Wyd. 2, Lw. 1925 s. 92; – Badecki K., Zbiory Bolesława Orzechowicza, Lw. 1922; Kossakowska-Szanajca Z., Majewska-Maszkowska B., Zamek w Łańcucie, W. 1964; Lityński M., Pamiątkowy opis Teatru Miejskiego we Lwowie, Lw. 1900 s. 30; Muszyński M., Malarski ród Rejchanów, „Rzeczpospolita” 1923 nr z 21 VI; – Piątkowski H., Wspomnienie pośmiertne, „Kur. Warsz.” 1919 nr z 7 VII; Płażewska, Warsz. Salon A. Krywulta; Pol. życie artyst. w l. 1915–39; Reychan S., Galicjanie, w: Mater. do biogr., geneal. i herald. pol., VI; Treter M., W sprawie Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, Lw. 1912 s. 21–2; – Józef Chełmoński w świetle korespondencji, Oprac. J. Wegner, w: Źródła do dziejów sztuki polskiej, Wr. 1953 VI; Spraw. Kom. TZSP za r. 1919, W. 1920 s. 8; – „Biesiada Liter.” 1884 półr. I s. 363; „Czas” 1898 nr 107, 108, 1919 nr 163; „Dzień” 1904 nr 183; „Gaz. Narod.” 1904 nr 182; „Kraj” 1900 nr 7 s. 101, 1904 dod. „Życie i sztuka” nr 23 s. 14, nr 45 s. 1; – Arch. PAN: III-2 (Teki Z. Batowskiego), teka q3; B. IS PAN: rkp. 51 (Batowski Z., Malarstwo krakowskie i lwowskie, odpis); B. Jag.: rkp. 6692 III (Koresp. S. Böhma, sekretarza TPSP, 2 listy), rkp. 6717 III (koresp. Z. Sarneckiego – 4 listy), rkp. 7730 III (Koresp. K. M. Górskiego); B. Narod.: nr 2697, 2699, 2717, 7127; B. Ossol.: nr 7452, 7468 (89 listów R-a do TPSP z l. 1902–13), 7526, 12236, 13437, 13441; B. PAN w Kr.: nr 2170 t. 2; – Curriculum vitae R-a, własność Stanisława Reychana w Londynie (kserokopia w Mater. Red. PSB); Informacje Jerzego Reichana z Kr.

Andrzej Ryszkiewicz

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.    

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 

Postaci powiązane

 

Alojzy Rejchan (Reichan)

1807-06-22 - 1860-11-06 malarz
 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 
 

Stefania Kudelska

1880-08-16 - 1944-08-12
poseł na sejm II RP
 

Józef Kruszewski

1853-06-13 - 1920-11-13
malarz
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.